Saturday 19 January 2013

Zijn fietsers vogelvrij in de UK?

Hoewel ik in Nederland bijna alles op de fiets deed, heb ik me tijdens mijn verblijf in de UK niet meer op mijn stalen ros gewaagd. (Mijn trouwe tweewieler is wel meeverhuisd naar Norwich.) Oorzaak is niet alleen dat de wegen wel even anders zijn: waar het in Nederland overwegend vlak is, is een vlak stuk terrein in de UK vrij zeldzaam.
In Nederland hebben we meestal te maken met keurige fietspaden, hier in de UK bestaan deze nauwelijks.
Erg veilig komt het niet over als je de fietsers hier ziet. Meestal met een valhelm op en een fluorescerend hesje over de normale kleding.
Op kruisingen kan je vaak voorsorteer-vakken voor fietsers midden op de weg aantreffen, hetgeen mij niet echt veilig lijkt.

                                                   Wij op de fiets in Amersfoort

Ik heb eenmaal gefietst hier op een geleende fiets en moest constant bijremmen op de heenweg (heuvelaf)  en op de terugweg moest ik van de fiets. Mijn conditie is echt niet zo slecht, maar met iemand achterop de fiets is het klimmen niet te doen.
Mij viel ook op dat er van enig voorrang verlenen aan fietsers geen sprake is. Ik heb doodsangsten doorstaan en mezelf voorgenomen van het fietsen geen gewoonte te maken.

                                         Taxi's in Norwich

Fietsers zijn in de UK bij automobilisten niet erg populair, om het positief uit te drukken. Ze zijn maar lastig en rijden steeds in de weg. Vooral taxi-chauffeurs schelden constant op de aanwezigheid van fietsers.
Ik was al met al dan ook niet verbaasd om het volgende artikel aan te treffen in The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/uk/2013/jan/18/taxi-driver-fined-cyclists-death

                                                Slachtoffer Tom Ridgway

In het kort:
Juni 2012: Taxi-chauffeur Ichhpal Bharma (54) botst tegen fietsende student Tom Ridgway (20) en sleurt hem 90 meter op de motorkap mee om daarna op een boom te knallen. De oorzaak van de dood van de student was niet exact vast te stellen. Bharma erkende voor de rechter dat hij niet zorgvuldig en oplettend genoeg had gereden. Na het voorval had hij vrijwillig zijn taxi-vergunning opgegeven.
De rechter veroordeelde Bharma tot een boete van 35 pond.
De familie van Tom Ridgway plaatste hier kanttekeningen bij: iets zit scheef in de wetgeving.


Mij trof nog een bericht in The Guardian, 20 januari. De ambassadeur van Denemarken Anne Hedensted vindt het wel grappig om in Londen te fietsen. Ze zegt er wel bij dat fietsen in Londen bijzonder is, terwijl dat in Denemarken een normale zaak is.
Tom Godefrooij van de Fietsersbond en The Dutch Cycling Embassy zegt het wat duidelijker. In de UK is de auto gewoon nummer 1. Fietsen is voor dappere en avontuurlijke mensen. Wel een verschil met Nederland waar één derde van de mensen de fiets als transportmiddel gebruikt.
Hij stelt dat er heel wat moet veranderen willen meer mensen in de UK de fiets gaan gebruiken!

Mijn conclusie:
Als fietser is je leven blijkbaar niet erg veel waard.
Voorlopig blijf ik alles wel lopend of met de bus doen!
============================================================

No comments:

Post a Comment