Thursday 12 January 2012

Dr.Who

De BBC is net met een nieuwe jaargang van een serie gestart over Sherlock Holmes, kortweg Sherlock genaamd. De Engelse mensen die ik ken, vinden het prachtig. Het gaat dan vooral om de dialogen tussen Holmes en Watson. De serie is oorspronkelijk in 2010 gestart.
Ik heb gekeken en eerlijk gezegd vond ik het wat kinderlijk aandoen. Sherlock Holmes is in deze serie een aan ADHD lijdende autist met een verslaving. Het is aan Dr.Watson om hem een beetje in het gareel te houden. Dit doet hij met behulp van het onderzoeken van misdrijven. Tijdens een discussie hierover met mijn (Engelse) vrouw kwam bij mij eindelijk bovendrijven waar het me aan deed denken: Dr.Who!

                                         De nieuwe Sherlock Holmes en Dr.Watson

Ook Dr.Who vond ik nooit leuk en evenmin de gemiddelde Nederlandse televisie-kijker. Deze bijna eeuwigdurende serie is in 2006 en 2007 uitgezonden op één van de publieke netten, maar trok heel weinig kijkers. En is dus uit het uitzendschema gehaald.

                                         Dr.Who

Ook uitspraken van Dr.Who worden door Engelsen gebruikt in gesprekken. Waarschijnlijk moeten we het een beetje vergelijken met hoe Nederlanders zinnen gebruikten van Sjef van Oekel, uit Jiskefet en van Koot en Bie.
De verhaallijn van Dr.Who is nauwelijk uit te leggen, vaste rode draad is de bedreiging van de aarde door een soort aliens. De dokter reist door tijd en ruimte in de Tardis, aan de buitenkant ziet dit ding eruit als een ouderwetse telefooncel. Grote bedreigingen zijn de Daleks, een soort houterige robots.

                                                        Dalek

De oorspronkelijke serie liep van 1963 tot 1989. In 1996 werd geprobeerd om opnieuw op te starten, wat niet echt goed lukte, maar vanaf 2005 ging het pas goed los!
De laatste jaren wordt Dr.Who elk jaar door een andere acteur gespeeld. In het verhaal krijgt hij een genetische verjonging. De prestaties van de nieuwe Dr. leiden telkens tot uitvoerige discussies, de mensen hebben blijkbaar allemaal hun favoriet. Dat het serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit dat Matt Smith die de Dr. in 2011 speelde, werd voorgedragen voor een BAFTA. Dat is een zeer belangrijke prijs in de UK. Uiteindelijk verloor hij maar net van een andere acteur. De serie is ook in andere landen populair, ze wordt op het moment in 50 landen uitgezonden.

                                         Andere Dr.Who en hulpje

Dr.Who krijgt tegenwoordig ook elk jaar een andere vrouwelijke hulp. Het is een grote eer om dit te mogen doen. Misschien vergelijkbaar met het spelen van de vermoorde persoon in afleveringen van Baantjer op de Nederlandse televisie. Ook de vijand wordt tegenwoordig regelmatig ververst.
Dat de serie erg populair is blijkt ook wel uit het plaatsen van een replica van de Tardis op het uiterste puntje van Engeland in de Atlantische Oceaan, Lands End.

                                            Vijand Time Lord Tennant

                                          Lands End, met de blauwe telefooncel

Misschien is er nog hoop voor mij. Ik zal nog wat meer afleveringen bekijken van Sherlock. Ik vrees dat Dr.Who wat verder van mijn bed ligt!
===================================================================

No comments:

Post a Comment