Tuesday 2 January 2018

Veiligheid



In het Verenigd Koninkrijk wordt een beetje anders om gegaan met wat zaken in het verkeer. Of dit altijd beter is dan in Nederland betwijfel ik zeer. Zo zijn er veel meer ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn in de UK dan in NL. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat het verschijnsel fietspad iets is wat de meeste steden en dorpen niet of vrijwel niet kennen.
Daar komt bovenop dat voor de meeste automobilisten fietsers vervelende elementen zijn op de weg. Dat fietst maar steeds in de weg en houdt je vaak op.

Om voor wat veiligheid te zorgen rijden de meeste Britten met een helm op en dragen reflecterende hesjes, jasjes of rugzakken. Of het echt helpt betwijfel ik. De gemiddelde Nederlander gaat nog liever dood dan gezien te worden met een fietshelm en/of zo'n jasje. Nu ik hier in de UK woon, zou je misschien verwachten dat ik zo nu en dan gezien kan worden in zo'n outfit. Tot nu toe ben ik niet in dubio geraakt wat te doen. Naief als ik was heb ik mijn oerdegelijke ijzeren Hollandse ros meegenomen toen ik naar hier verhuisde. Maar fietsen op zo'n ding zonder versnellingen is hier ten enen make onmogelijk. Het is gewoon veel te heuvelachtig en dus laat ik mij vervoeren in bus of auto.


Iets waar ik maar niet aan kan wennen, zijn kinderen aan de riem. Soms gaat het zo ver dat men de hond los laat lopen en de kinderen op deze manier aan het lijntje houdt. Soms heb ik er wel begrip voor: bijvoorbeeld als een trottoir ontbreekt. Maar het blijft een gek gezicht als je zoiets in een winkel ziet. Even dacht ik dat het zou kunnen helpen bij het voorkomen dat de kleintjes vallen.


Niet dus.
====================================================

No comments:

Post a Comment