Saturday 16 December 2017

Yorkshire Pudding



De bovenstaande foto laat een typisch Engelse maaltijd zien.
Het is de Sunday Roast.
Op zondag maakt moeders een volledige maaltijd, met alles er op en er aan.
In Nederland zie/zag je ook vaak op zondag het stooflapje, het suddervlees op het bord.
Dus zo gek is dat niet.

De meeste voedingsmiddelen op het bord worden vast wel herkend door Nederlanders.
Maar vrijwel zeker niet wat er rechtsonder op het bord ligt.
Het ziet er wat vreemd uit.
Ik heb het ook in andere gedaantes zien.
Eens zag ik het en vroeg mijn vrouw wat de mensen op de aangrenzende tafel kregen opgediend.
Was dat een ontplofte pannenkoek of zo.

Nadat mijn beter helft bekomen was van de lach en het verslikken in haar eigen eten, vertelde ze mij dat dit Yorkshire pudding was.
Het is een deeg-gerecht, dient als een soort opvuller in mijn ogen.
Ooit heb ik het geproefd en vond het smakeloos.
Het is weg te werken als je er voldoende jus (in het engels "gravy") overheen doet.

Maar als ik kan, zorg ik er voor dat ik het niet op mijn bord krijg.
Mijn theorie is dat ik niets lust wat in het Engels "pudding" als benaming heeft.
==========================================

No comments:

Post a Comment