Thursday 8 October 2015

Een foto

                     The Old Fort in de Solent, tussen the Isle of Wight en het vasteland van Engeland.

Het was woensdagavond, Curry Night in de pub The Old Fort. We waren mooi op tijd, hopelijk kregen we een tafeltje met een mooi uitzicht op de Solent. Vanuit de pub is het oude fort goed te zien. Het is er eentje van een hele serie van die dingen, ooit gebouwd om Engeland te beschermen tegen Napoleon lll.

Er kwam net iemand naar buiten lopen. Ik herkende hem meteen: het was de wat vreemd uitziende man die altijd naast de deur zit in een soort schoolbank. Zijn gezicht geeft altijd een constante verbazing weer. Bij vertrek uit de pub wenst hij altijd iedereen luidkeels goedenavond.

Hij liep naar ons toe en haalde een map tevoorschijn, een soort ding waar kunstenaars hun portfolio in zouden bewaren. Er bleek een foto in te zitten. Een heel grote en zeer professioneel uitziende afdruk nog wel, van deze verbaasd kijkende man vlak voor het fort in het water. "Ik ben er geweest!", riep hij enthousiast. "Wat een mooie foto!", zei mijn vrouw. Hij knikte en stopte de foto terug.

Terwijl wij verder liepen vroeg mijn vrouw zachtjes: "Waarom liet hij die speciaal aan ons zien?"
Ik wees achter me, waar hij inmiddels een ouder echtpaar aansprak en de map weer uit zijn tas haalde. Ze knikte begrijpend en we liepen de pub binnen.
==========================================================

No comments:

Post a Comment