Saturday 27 April 2013

UKIP

Inmiddels ben ik al aardig ingeburgerd. Sommige dingen duurden lang, zoals het verkrijgen van een National Insurance Number, wat aardig vergeleken kan worden met het Nederlandse Burgerservice Nummer (voorheen het sofi-nummer). Het kostte mij zo'n 8 maanden voordat ik het kreeg. Ik moest er het nodige voor aantonen. Het hebben van een pensioen bespoedigde de gang van zaken. Zonder dit nummer kom je niet in aanmerking voor uitkeringen, sociale huurwoningen en mag je ook niet een dienstbetrekking aannemen.



Wel mocht ik al heel snel stemmen voor lokale verkiezingen. Dit werd mogelijk gemaakt omdat ik vanaf mijn eerste dag in Norwich lokale belastingen, te vergelijken met de OZB, heb betaald.
Ik kwam door het betalen van de lokale belastingen ook in aanmerking voor geneeskundige hulp zoals deze verstrekt wordt door de National Health Service. Mij werd wel bij mijn allereerste bezoek aan het ziekenhuis hier duidelijk gemaakt dat ik niet zomaar Engeland kon binnenkomen en dan kon verwachten dat ik de hulp zou krijgen die ik in Nederland gewend was. Dus niks fysiotherapie of manuele therapie via de NHS. Als ik niet meer zou kunnen lopen, mocht ik terug komen.



Vandaag kwam er een folder in de bus van de UKIP. Er zijn alweer plaatselijke verkiezingen, op 2 mei 2013 gaan we stemmen voor de gemeenteraad van Norwich. De 4 partijen die meedoen (in Nederland zouden dat er 25 zijn): Labour, Tories, Green Party en UKIP.
De UKIP was nieuw voor mij toen ik voor het eerst mijn vrouw bezocht in Norwich. Inmiddels weet ik wat meer over dit verschijnsel.



UKIP staat voor United Kingdom Independence Party. Wanneer ik het pamflet doorlees, hoor ik een echo van het oude National Front.
Wat zijn de punten waarvoor ze gaan in deze lokale verkiezingen:
- we moeten de immigratie stopzetten;
- we moeten stoppen met betalen aan Brussel, aan de EU;
- we moeten van de oude politici af, dat zijn allemaal zakkenvullers.

                                          Geert Wilders

Waar heb ik dit allemaal eerder gehoord?
O ja! Van de club van Wilders!



UKIP wil voorkomen dat 29 miljoen Bulgaren en Roemenen het land gaan binnentrekken. Want die gaan natuurlijk allemaal profiteren van onze sociale voorzieningen. Zodra ze hier zijn, komen ze meteen in aanmerking voor een huurwoning (terwijl er woningnood heerst) en krijgen een uitkering. Volgens UKIP dan.
Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat dit volslagen onzin is: zie bovenstaand relaas.



Dat alle buitenlanders in Norwich boeven zijn, wil er bij mij ook niet in. In de straat wonen Turken, Polen en mensen uit Litouwen. Het is me inmiddels duidelijk dat die mensen allemaal een baan hebben en erg lange werkdagen maken.  

Ik zie het verband tussen lokale politiek en Brussel niet helemaal. Het enige dat ik kan bedenken, is dat Norwich - als de regering het slim zou aanpakken - in aanmerking zou kunnen komen om stimuleringsgebied te worden. In dat geval komen er miljoenen ponden (of Euro's) vanaf Brussel deze kant op.

                                          Lokale politici in gesprek op straat met de burgers

Inmiddels heb ik een aantal leden van de gemeenteraad leren kennen. Mijn vrouw kent er heel wat meer; vroeger is ze zelf erg actief geweest, stond zelfs eens kandidaat, maar werd op het nippertje verslagen.
Maar ik kan verzekeren dat het stuk voor stuk hardwerkende mensen zijn die altijd klaar staan voor de mensen die ze vertegenwoordigen. We hebben het al een paar maal persoonlijk mogen ondervinden.

Dus geen van de punten in het pamflet van UKIP spreekt mij aan.

                                          "Pothole" (gat) in de ringweg in Norwich

Al met al mis ik de punten in het pamflet waar de mensen hier zich druk over maken:
- de gaten in het wegdek, die autobezitters grof geld kosten wegens schade aan hun auto's (er wordt weinig reparatiewerk verricht wegens de bezuinigingen;
- de onveiligheid op de wegen in Norwich (relatief gebeuren er veel ongelukken); er zou een verkeersplan moeten komen;
- aanpak van de verloedering van de stad (achterstallig onderhoud wat steeds meer zichtbaar wordt en bedelaars op straat);
- de criminaliteit in bepaalde wijken (met grove bezuinigingen op de politiebegroting los je dat niet op). Het is een vervelend gezicht als er weer een auto te zien is met ingeslagen ramen;
- het gebrek aan verlichting 's-nachts in de wijken (er wordt bezuinigd op straatverlichting door de lantaarns uit te doen tussen 12 en 5 uur). Het geeft de mensen een onveilig gevoel om in het donker over straat te moeten gaan. In een 24-uurs economie draaien mensen ook 's-avonds diensten;
- parkeerbeleid: sommige straten kan je bijna niet doorkomen met een auto;
- verbetering van het openbaar vervoer: de stadsbussen hier zijn afdankertjes uit Wales, die in Norwich een tweede leven krijgen en het om de haverklap begeven.

Met een beetje nadenken kan ik met gemak meer punten toevoegen. Dat nadenken doet UKIP niet, zo te zien.

                                                                     Michelle Ho

De kandidaat van UKIP voor ons kiesdistrict is Michelle Ho. Ik wens haar geen succes!
===========================================================


No comments:

Post a Comment