Tuesday 24 July 2012

ISA

Na een week wonen in het Verenigd Koninkrijk begin ik een echte Engelse burger te worden.
County Norfolk en City Norwich vonden mij al heel snel goed genoeg om Poll Tax en Council Tax te betalen. (Je kan dit het beste vergelijken met WOZ, provinciale opcenten en gemeentelijke belastingen.)
Verder ben ik al bij mijn nieuwe (Poolse) tandarts geweest. De beste man heeft een onuitsprekelijke naam en wordt daarom maar Matthew genoemd. Zijn voornaam lijkt daar in de verte op.

                                                       Voorbeeld van een council tax bill

Morgen ga ik voor het eerst naar mijn nieuwe huisarts (NHS-nummer meenemen natuurlijk).
Alle Nederlandse spullen zijn inmiddels in ons huis ingepast en ik vind mijn weg hier wel. Reizen met de bus is vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Er zijn wel verschillen: zo hebben beide een plateau zodat je met een rolstoel in de bus kan komen. In Nederland kan de chauffeur dit met een druk op de knop vanachter zijn stoel doen, in Engeland moet de chauffeur het met de hand uitklappen. Veel verschil maakt het niet: ze doen het gewoon niet. Tot nu toe heb ik éénmaal in Nederland en éénmaal in Engeland meegemaakt dat de chauffeur dit doet.

                                          Zo kan het dus

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan de Coöp Bank. (Met de bus dus.) De bank houdt het midden tussen RABO-bank en ASN-bank. RABO-bank qua structuur en ASN-bank gezien haar integere bankieren (geen beleggingen in de wapenindustrie en juist veel groene beleggingen). Bij de Coöp Bank wilde ik een rekening courant nemen, een spaarrekening en een ISA (belastingvrije spaarvorm). En ik wilde weer een VISA-card. Die heb ik al een jaar of 20 en dat brengt zijn gemak met zich mee.
Maar VISA (UK) kende me niet en de computer (!) weigerde me te accepteren. "Computer says NO!"
De rekening courant en de spaarrekening (1,25% rente, dat gaat lekker snel!) waren geen punt.



Toen kwam de ISA aan de beurt. Tja, ik heb nog geen National Insurance Number. Dus zegt de computer weer tegen de behandelende bankmedewerker: "No way!" De vriendelijke jongeman ging het even aan zijn manager vragen en kwam een paar minuten later weer onverrichter zake terug.
We hebben het er verder maar bij gelaten. De jongeman had ons al meer dan een uur regels en voorwaarden zitten voorlezen. We waren al doodmoe en vroegen ons af waarom de info niet voor ons bezoek naar ons huisadres was gestuurd. Dan ben je wel wat sneller klaar. Maar goed, de jongeman zal het niet bedacht hebben.



Vandaag ben ik maar eens op internet gaan grasduinen.
En vond dus dat er voor een ISA maar 2 regels gelden:
1.Je moet in de UK wonen;
2.Je moet ouder dan 16 zijn.
Ik vond een telefoonnummer van de Britse belastingdienst. Maar eens even navragen hoe dat zit met dat nummer. Nee hoor, het was een hele domme vraag van mij; je hebt een National Insurance Number nodig.
Hoe dat te krijgen? De mevrouw aan de andere kant van de lijn gaf mij een nummer van Job Centre Plus.



Dus maar even Job Centre Plus gebeld. Nee, U krijgt geen nummer! U werkt immers niet. Zucht...
Uiteindelijk blijkt nu dat als ik opteer voor een Carers Allowance, ik in aanmerking kom voor een nummer.
En dat kan pas over een half jaar.
Ik kan alleen maar concluderen dat de regels dus niet volledig worden weergegeven op de websites van de Britse belastingdienst.
======================================================

No comments:

Post a Comment