Monday 28 March 2011

Even regelen in Engeland

Deze ochtend dachten we goed te kunnen besteden.
Even wat dingetjes regelen.
En ja prima, mijn vrouw had haar meeste bankzaken vrij snel op orde.
Het blijft mij evenwel een raadsel hoe ze op haar pagina on line kan komen bij de bank.
De Engelse bank is overgenomen door een Spaanse bank.
Om op de site te komen heeft ze een wachtwoord nodig, veiligheid ingebouwd door die bank.
Dat klinkt logisch.
Minder logisch is dat ze nooit een wachtwoord heeft ingevoerd en evenmin heeft doorgekregen van die bank.
Om de controle over de eigen pagina terug te krijgen, moet je de boel resetten.
Dit kan alleen telefonisch.
Telefonisch contact met de bank om op de site te komen is dus mogelijk.
Heeft ze alleen het wachtwoord voor nodig...

Het is mijn bedoeling om binnen een paar jaar in Engeland te gaan wonen.
Daarom wil ik een rekening openen bij de bank.
Dan ik mijn zaken in Nederland verkopen en het geld op die rekening storten.
Met dat geld kan ik dan wat dingen in Engeland kopen.
Klinkt logisch, dit vindt ook de bankmedewerker en geeft me een folder.
Hij begint wat op de pc te tikken.
Ik lees de folder met de voorwaarden voor het openen van een rekening.
Voorwaarde 2: de persoon moet gevestigd zijn in de UK.
Ik lees het hardop voor en de bankmedewerker springt op.
Hij gaat navraag doen en verlaat daarom de spreekkamer.
Even later komt hij terug.
En ja hoor: ik kan pas een rekening openen als ik in Engeland gevestigd ben.
Waar kan ik dan mijn geld storten?
Het is niet het probleem van de bankmedewerker...



Op naar het gemeentehuis.
Mijn vrouw heeft al jaren een invalidekaart en kan daarmee gratis met de bus in Engeland.
Gisteren heeft een oplettende buschauffeur er ons attent op gemaakt, dat er een sticker op de kaart kan worden verkregen. Dan kan er een begeleider (de rolstoelduwer dus) gratis mee. Dit geldt al zolang als de kaart bestaat. Men heeft het echter nooit aan mijn vrouw verteld.
Maar nu gaan we het dus alsnog regelen.
In het gemeentehuis krijg je dus eerst een studie: welk soort nummer moet je trekken? Het blijkt letter E te zijn en we krijgen nummer 919.
Wat een geluk, nummer 918 is net aan de beurt en is zelfs meteen klaar.
Op naar loket 7.
De ambtenaar is zeer vriendelijk, maar kan zijn verhaal ook kort houden.
We kunnen een aangepaste kaart krijgen en die kan hij opsturen.
Dit duurt een week tot tien dagen. Het is vandaag 28 maart 2011.
Op 1 april 2011 heeft de gemeente geen zeggenschap meer over buszaken. Voortaan wordt dit door de county (zeg maar provincie) geregeld. De county heeft de sticker per 1 april 2011 afgeschaft.
Onze dank ten opzichte van de ambtenaar is groot.
Scheldend op Tories en LibDems verlaten we het gemeentehuis.
==============================================================

No comments:

Post a Comment