Friday 24 December 2010

Treindeuren

Iedereen die wel eens een oude film van Hitchcock heeft gezien, of een oude Agatha Christie verfilming, kent het volgende verschijnsel.
De deur van de trein wordt van binnen geopend door het raampje open te schuiven, met de arm naar buiten te reiken en de hendel aan de buitenkant van de trein naar beneden te drukken.
Het is werkelijk verbazend dat de helft van de treindeuren in de UK nog steeds op deze manier wordt geopend. Er is natuurlijk wel wat veranderd. Tegenwoordig is er een centrale vergrendeling van de deur. Pas als de trein tot stilstand is gekomen, wordt er ontgrendeld.
Maar waarom dit systeem in het leven is geroepen, het is mij een raadsel.

Ik heb al heel wat afgezocht, maar er is niets over te vinden.
Je kan er alleen maar over filosoferen.
Er zijn theorieen over de veiligheid voor kinderen. Inderdaad zal het niet gemakkelijk zijn om als kind een deur te openen. Het systeem zou hiervoor zijn ingesteld. Ik vind dat redelijk aannemelijk.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, dat er vroeger personeel op de platforms was om deuren te openen en te sluiten. Je ziet immers nog altijd een andere beambte dan de conducteur het vertreksein geven op een groot aantal stations.

Het systeem heeft nadelen. Ik heb zelf al eens minuten met een deur geworsteld terwijl ik mijn aansluiting zag vertrekken. Dan ben je niet echt blij!
Verder wordt nog wel eens vergeten om het raampje weer te sluiten. Vooral in de winter is het resultaat dat je als passagier behoorlijk zit te kleumen in de coupe voordat je in de gaten hebt dat het raampje open staat.
Het verzoek om het na openen van de deur te sluiten, wordt wegens tijdgebrek niet altijd gevolgd.

Als er iemand is die de historische reden aan mij kan openbaren, dan is dit erg welkom!

No comments:

Post a Comment